PELAN STRATEGIK
JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS 2015-2020
Bil
|
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategi
|
Indicator pencapaian
|
1
|
Pelajar tidak hadir
ke sekolah.
|
1.Peratus kehadiran
pelajar
ke sekolah tidak mencapai
98%.
|
1.Peratus kehadiran
mencapai 100% pada tahun 2015.
2.Pelajar datang ke
sekolah dengan rela hati.
|
1.
Motivasi untuk menarik minat pelajar datang ke
sekolah.
5 .
Meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran
guru.
3.
Mempertingkatkan kesedaran pelajaran akan
kepentingan pelajaran.
4.
Mengadakan permuafakatan dengan ibu bapa.
|
1.
Semua pelajar hadir ke sekolah dengan rela hati.
2.
Pelajar yang tidak hadir harus memaklumkan
ketidakhadiran mereka kepada pihak sekolah.
3.
Pelajar lebih mementingkan pelajaran berbanding
dengan keseronokan di luar atau di rumah.
|
PELAN TAKTIKAL JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN 2015-2020
Bil
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/sumber
|
TOV
|
ETR
|
Indikator pencapaian
|
1
|
Sekolah Destinasiku
|
1.
Mempertingkatkan kesedaran pelajar akan kepentingan
pendidikan.
2.
Mendidik pelajar untuk menghargai masa persekolahan.
3.
Menyemai nilai –nilai “Sekolahku duniaku” serta
menyayangi sekolah.
|
1.
Guru besar.
2.
GPK 1.
3.
GPK HEM.
4.
GPK KOKURIKULUM.
5.
Unit Bimbingan Kaunseling .
6.
Semua guru.
|
Januari-November.
|
Kurang daripada 98% pelajar hadir ke sekolah.
|
100% pelajar hadir ke sekolah setiap hari.
|
1.
Semua pelajar hadir ke sekolah.
2.
Pelajar yang tidak hadir ke sekolah harus memaklum
ketidakhadiran mereka kepada pihak sekolah.
|
PELAN OPERASI JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN
2015-2020
Nama projek
|
Sekolah destinasiku
|
Objektif
|
1.
Mempertingkatkan kesedaran pelajar akan kepentingan
pendidikan.
2.
Mendidik pelajar untuk menghargai masa persekolahan.
3.
Menyemai nilai-nilai “Sekolahku Duniaku”serta
menyayangi sekolah.
|
Tempoh
|
Januari-November
|
Kumpulan sasaran
|
Semua murid
|
Guru terlibat
|
Guru besar,GPK 1,GPK HEM,GPK KOKURIKULUM,Unit
Bimbingan Kaunseling dan Semua guru.
|
Proses kerja
|
1.
Taklimat Program Sekolah Destinasi Ku
-Ucapan
GPK HEM
-Penerangan tentang Program Sekolah Destinasi Ku
-Pelantikan Penyelaras.
2.
Kenalpasti pelajar yang sering tidak hadir ke
sekolah melalui rekod kawalan kelas dan rekod
Kehadiran daripada guru
kelas.
3.
Perbincangan dan kaunseling .Pelajar bermasalah
selalu tidak hadir ke sekolah diberi kaunseling.
|
Kekangan
|
1.
Status motivasi pelajar ke sekolah amat rendah.
2.
Pemantauan ibu bapa masih kurang.
|
Pemantauan
|
Dilakukan oleh GPK HEM,Unit Kaunseling dan Guru
kelas.
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan dilakukan selepas penilaian dibuat
untuk meningkatkan keberkesanan program.
|
JAWATAN
BADAN PENGAWAS
ANALISIS SWOT JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN
2015-2020
KEKUATAN(STRENGTH-S)
|
KELEMAHAN (WEAKNESS-W)
|
S1-Disiplin dan sahsiah pengawas terkawal
S2-Ada pengawas yang komited dan bertanggungjawab
dalam menjalankan tugas harian.
S3-Ada kerjasama di kalangan pengawas dan guru
penyelaras.
S4-Pemantauan kerja yang berterusan
|
W1-Ada pengawas tidak berani mengarah/keyakinan
rendah
W2-Ada pengawas tidak
begitu komited /bertanggungjawab
W3-Ada pengawas takut
member arahan kerana takut diugut kemudian
|
PELUANG(OPPORTUNITES-O)
|
ANCAMAN(TREAT-T)
|
O1-Pihak sekolah sentiasa menyokong dan membiayai
aktiviti pengawas
O2-Mempunyai hubungan yang baik dengan semua warga
sekolah dan murid-murid yang memahami apa itu peranan dan tanggungjawab
pengawas sekolah.
|
T1-Pengawas mendapat ugutan daripada murid-murid
yang ada masalah disiplin.
T2-Sekolah mempunyai
terlalu banyak pintu pagar masuk
T3-Sekolah yang
menjadikan laluan murid 2 buah sekolah lain (SK taman Keramat 1 dan SMK Taman
Keramat)
T4-Bantuan daripada
pengawal sekolah kurang mantap.
T5-Kemasukan ibu bapa ke dalam kawasan sekolah dengan
kereta hingga ke tempat perhimpunan
murid.
|
PELAN
STRATEGIK JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS 2015-2020
ISU
|
MASALAH
|
MATLAMAT
|
STRATEGI
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
Prestasi kepimpinan
|
1.Pencapaian daya
kepimpinan masih rendah.
2.Keyakinan diri pengawas
rendah
|
Meningkat prestasi
kepimpinan pengawas ke tahap cemerlang
Meningkat tahap keyakinan
diri pengawas ke tahap cemerlang.
|
-Meningkatkan kualiti kepimpinan guru penyelaras dan
ajk
Pengawas sekolah
- meningkatkan
penglibatan pengawas dalam pengendalian semua aktiviti sekolah.
-Menubuhkan pasukan guru
bertugas harian di blok murid tahap 1
dan tahap 2 dan kawasan yang sering menjadi tumpuan pelajar waktu pagi
dan rehat.
|
1.100% pengawas
menunjukkan daya kepimpinan cemerlang.
2.100% pengawas terlibat
dan berkeyakinan diri yang cemerlang
3.100% pengawas merasa
yakin dan berani kerana disokong dalam menjalankan tugas harian di sekolah.
|
PELAN TAKTIKAL JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN
2015-2020
Bil
|
Program
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos/sumber
|
TOV
|
ETR
|
Indikator pencapaian
|
1
|
Watikah pelantikan pengawas
|
1.
Melahirkan perasaan bertuah kepada pengawas kerana
dilantik sebagai pengawas.
2.
Menimbulkan semangat untuk menjalankan tugas sebagai
pengawas.
|
Guru Besar,GPK HEM,Unit pengawas,unit
disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Januari
|
Sekolah
|
80% pengawas masih belum mempunyai ciri pengawas.
|
100% pengawas yakin menjalankan tugas sebagai
pengawas
|
100% pengawas boleh menjalankan tugas dengan
bersemangat.
|
2
|
Kursus Kepimpinan Pengawas
|
1.
Melahirkan pemimpin yang mempunyai ciri-ciri
kepimpinan berkualiti.
2.
Memantapkan lagi keyakinan dan kekuatan yang sedia
ada untuk menghadapi cabaran yang akan datang.
3.
Membina jati diri yang kental dan menguji ketahanan
fizikal dan mental.
|
Guru Besar,GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Februari
|
Sekolah
|
80% pengawas belum mempunyai cirri-ciri kepimpinan
yang berkualiti.
|
100% pengawas akan berkeyakinan/mempunyai jati diri
yang kental dan tahan lasak dari segi fizikal dan mental.
|
100% pengawas boleh menjalankan tugasan dengan cekap
dan berkualiti.
|
3
4
|
Perjumpaan Bulanan (sebulan sekali)
Lawatan sambil belajar/penanda aras
|
1.
Membincangkan masalah-masalah disiplin terkini dan
berusaha untuk mengenalpasti cara-cara menanganinya.
2.
Membincangkan dan menjana idea untuk menyelesaikan masalah-masalah
pengurusan tugas.
3.
Mengemaskini perancangan aktiviti ,mengeratkan
silaturahim /bertanya khabar.
1.
Belajar melalui melihat
/mendengar/menanya/menyentuh.
2.
Menimba ilmu dan pengetahuan.
3.
Mendapat pengalaman baru mengenai kepimpinan
/kerjaya/pendidikan /perkembangan masa.
4.
Bertukar pendapat /menjana idea untuk memantapkan
kualiti kepimpinan dan sistem pelaksaanaan tugasan pengawas.
|
Guru Besar,GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Sepanjang tahun
April
|
Sekolah
Sekolah
|
80% pengawas perlu diperingatkan tentang
tugas/peranan/tanggungjawab sebagai seorang pemimpin sekolah.
80% pengawas masih belum terbuka minda dan tidak
peka terhadap situasi sekeliling /hanya mencontohi apa yang sedia ada.
|
100% pengawas yang berdisiplin dan cekap dalam
urusan tugasan harian.
100% pengawas terbuka minda dan mata dan boleh
menggunakan pelbagai pendekatan semasa berurusan.
|
100% pengawas yang bergerak pantas/cekap dan peka
selalu /kerjasama diam
alkan.
100% Pengawas cerdik
minda dan boleh berinteraksi dengan berkesan.
|
PELAN OPERASI JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN 2015-2020
Nama projek
|
WATIKAH PELANTIKAN PENGAWAS
|
Objektif
|
1.
Melahirkan semangat ingin menjalankan tugas.
2.
Melahirkan perasaan dihargai
|
Tempoh
|
1 hari
|
Kumpulan sasaran
|
Semua
pengawas 46 orang
|
Guru terlibat
|
GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Proses kerja
|
1.
Buat kertas kerja.
1.1:Ajk bertindak –Agihan
tugas
1.2: Kos
perbelanjaan-Makan/sijil.
1.3: Hantar untuk
kelulusan guru besar.
2.
Taklimat watikah.
-kepada semua pengawas.
-Raptai semua pengawas.
3.
Pelaksanaan.
-Ucapan guru besar
-Penyampaian watikah oleh
Guru besar.
|
Kekangan
|
Ajk kurang memberi kerjasama
|
Pemantauan
|
Guru besar , GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Penilaian
|
1.
Pengawas diagihkan kepada 2 kumpulan
2.
Pengawas tahap 1 (lelaki) akan dipanggil untuk
menerima watikah di ikuti pengawas lelaki tahap 2.
3.
Pengawas tahap 1 (Perempuan) akan dipanggil untuk
menerima watikah di ikuti pengawas perempuan tahap 2.
4.
Murid akan turun dari pentas mengikuti yang
ditentukan.
|
Penambahbaikan
|
Anggota polis akan dijemput untuk memberikan
ceramah pencegahan jenayah/disiplin.
|
PELAN OPERASI JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN 2015-2020
Nama projek
|
KURSUS KEPIMPINAN
PENGAWAS
|
Objektif
|
1.Melahirkan pemimpin yang mempunyai ciri-ciri
kepimpinan yang berkualiti
|
Tempoh
|
1 hari(Februari)
|
Kumpulan sasaran
|
Semua pengawas 46 orang
|
Guru terlibat
|
GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Proses kerja
|
1 . Buat
kertas kerja.
1.1:Ajk bertindak –Agihan
tugas
1.2: Kos perbelanjaan-Makan/sijil.
1.3: Hantar untuk
kelulusan guru besar.
1.4: Membuat tempahan
makanan .
1.5: Membuat surat
kebenaran kepada ibu bapa pengawas.
2.
Taklimat kursus
2.1:kepada semua AJK.
2.2:Kepada semua pengawas
sekolah.
3.Pengesahan.
3.1: Surat kebenaran daripada ibu bapa pengawas.
4.
Pelaksanaan.
4.1:Pengawasan AJK
sepanjang kursus
4.2:Aktiviti mengikut
jadual yang ditetapkan oleh penceramah/penyampai kursus.
|
Kekangan
|
Kos pembelanjaan yang tinggi
|
Pemantauan
|
Guru besar , GPK HEM,Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Penilaian
|
1.
Pengawas dibahagikan kepada beberapa kumpulan
2.
Setiap kumpulan akan dinilai bagi mengenalpasti
prestasi,keyakinan dan cirri-ciri kepimpinan.
|
Penambahbaikan
|
Berdasarkan hasil penilaian ,penambahbaikan
dilakukan kepada setiap orang pengawas melalui pemantauan berterusan.
|
PELAN OPERASI JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN 2015-2020
Nama projek
|
Perjumpaan Bulanan Pengawas
|
Objektif
|
1.
Membincangkan masalah-masalah disiplin terkini dan
berusaha untuk mengenalpasti cara-cara mengatasinya.
2.
Membincangkan dan menjana idea untuk menyelesaikan
masalah-masalah pengurusan tugas.
3.
Mengemaskini perancangan aktiviti.
4.
Mengeratkan silaturahim dan bertanya khabar.
|
Tempoh
|
Hari
selasa dalam minggu pertama setiap bulan.
|
Kumpulan sasaran
|
Semua
pengawas 46 orang
|
Guru terlibat
|
Unit pengawas,unit
disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Proses kerja
|
1.
Mengumpul laporan dari catatan harian
pengawas-Setiap blok/kes-kes disiplin.
2.
Taklimat bulanan –membincangkan aktiviti terkini .
3.
Perbincangan isu-isu baru-Menjana idea untuk
menyelesaikan masalah-masalah pengurusan tugasan harian.
|
Kekangan
|
Masa kerana
pengawas-pengawas perlu mengikuti P&P dan guru penasihat perlu mengajar.
|
Pemantauan
|
Pemantauan oleh Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Penilaian
|
1.
Pengawas dibahagikan kepada kumpulan.
2.
Setiap orang pengawas dinilai oleh guru penasihat
melalui prestasi kerja.
|
Penambahbaikan
|
Berdasarkan hasil
penilaian ,penambahbaikan dilakukan kepada setiap orang .
|
PELAN OPERASI JAWATANKUASA BADAN PENGAWAS TAHUN 2015-2020
Nama projek
|
Lawatan sambil
Belajar/Penanda aras
|
Objektif
|
1.
Belajar melalui mendengar/menyanyi/menyentuh/pergi
ke tempat berkenaan.
2.
Menimba ilmu pengetahuan.
3.
Mendapat pengalaman baru mengenai kepimpinan/kerjaya
/pendidikan /perkembangan semasa.
|
Tempoh
|
Mei
|
Kumpulan sasaran
|
Semua pengawas 46 orang
|
Guru terlibat
|
Unit pengawas,unit
disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Proses kerja
|
1.
Buat kertas kerja Lawatan sambil belajar.
1.1:Tempat lawatan
sebagai penanda aras.
1.2: Kos perbelanjaan
–Pengangkutan/makanan.
1,3 : Aturcara
lawatan/surat kebenaran PPD/JPN/Ibu bapa.
2.
Dihantar kepada Guru Besar untuk kelulusan.
3.
Taklimat bersama pengawas /guru penasihat pengawas.
4.
Tarikh lawatan.
4.1
:Pengawas dan guru penasihat pengawas/guru bimbingan
kaunseling menentukan bas untuk kumpulan.
4.2
:Setiap guru penasihat pengawas bertanggungjawab ke
atas keselamatan untuk pengawas yang terlibat.
4.3
:Lawatan ikut jadual.
|
Kekangan
|
Kos pengangkutan tinggi
dan masa lawatan singkat.
|
Pemantauan
|
Pemantauan oleh Unit
pengawas,unit disiplin dan Unit Bimbingan dan Kaunseling
|
Penilaian
|
Pengawas dibahagikan kepada kumpulan
-Setiap kumpulan diberikan satu tugasan yang perlu
disiapkan dalam tempoh tertentu.
-Tugasan akan dinilai oleh guru Penasihat pengawas.
|
Penambahbaikan
|
Berdasarkan hasil penilaian ,penambahbaikan
dilakukan kepada setiap orang .
|
THNKS FOR GIVING US IDEAS ON THE PERANCANGAN STRATEGIK PENGAWAS, MAY ALLAH BLESS UR SCHOOL AND ALL THE TEACHERS
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian..
ReplyDeleteizinkan saya copy..tima kasih
ReplyDeleteizinkan sy copy...tq
ReplyDeletetq
ReplyDeleteMasyaAllah..Terima kasih kerana mempermudahkan urusan kami..Semoga dipermudahkan juga urusan cikgu ye..Aamiiiinnn3x..
ReplyDelete